Uvažování nakupujících
Uvažování nakupujících lidí je velmi zajímavé a v oblasti podnikání toho lze velmi dobře využít pro masivnější nakupování. Využít tak zákazníky pro utrácení větších částek než původně sami zamýšleli.
Určitě to každý znáte když přijde sleva min. 50% a přemýšlíte jestli se ten produkt hodí když je zrovna v tak výhodné akci.
Proč toho přeci nevyužít, třeba už příště tuto šanci nebudete mít. Jak je to tedy doopravdy a jak se snaží prodejci více nalákat zákazníky? Zde si představíme ty nejčastěji používané metody.
1) Slevy
Tradiční sleva ve velkém stylu 50 a více procent vždy strhne pozornost. Navíc pokud je to na produkt který jste si chtěli někdy koupit, sleva dokáže rozhodnout velmi rychle. Pozor ovšem na „SLEVY / NESLEVY“ které se tváří jako výhodné akce ale už tak výhodné po drobnějším zkoumání nejsou.
Nemůžeme si vždy pamatovat všechny ceny v nákupních centrech a pravidelné snižování a zvyšování má za cíl zmást zákazníka aby nedokázal si tuto cenu zafixovat. Poté stačí udělat pár cen nahoru a dolů, nahoru, nahoru a poté udělat velkou slevu.
Ve skutečnosti ale koupíte produkt jen o trochu levnější než ukazuje sleva napříkla 50%. Jako příklad lze tady jednoznačně ukázat potraviny.
2) Nakupování po drobnějších částkách
Proběhl výzkum který jednoznačně ukázal že lidé raději nakupují po menších částkách než dát rovnou vyšší částku. Ovšem co je zajímavé, i za předpokladu že konečná cílová částka bude o dost vyšší než kdyby se jednalo o jednorázovou platbu.
Dá se proto udělat jednoduchá akce a produkt jednoduše rozdělit. Lidé například nechtějí dát 1000,-Kč za počítačovou hru včetně rozšířitelných balíčků, jelikož je to poměrně dost peněz. Co ovšem se stane když pouze hru dáme za 399,-Kč? Cena už je přijatelnější, je výrazně snížena a tudíž pro zájemce více přitažlivá. Dostáváme se tedy k nákupu více lidí, ovšem tratíme protože cena by měla být 1000,-Kč. Poté ale přidáme jednotlivé balíčky postupně a nabídneme je za cenu 199,-Kč. Balíčku budou 4, tedy za cenu 796,-Kč. K tomu připočtěte hru za 399,-Kč a celková suma je 1195,-Kč která je rozložena na více částkách a proto nevypadá tak hrozně jako položit 1000,-Kč. Ovšem z celkového hlediska vyjde hra o 195,-Kč více!
3) 1 + 1 zdarma
Oblíbený způsob jak nalákat zákazníky je akce 1+1 zdarma. Ovšem tato akce je podobná jako vejce vejci 50% sleva. Každý eshop, kamenná prodejna vyzkouší obě varianty která natáhne více zákazníků. Protože na každého platí jiná akce.
Někdo raději pouze ušetří na produktu se slevou 50%, někoho raději osloví 1 + 1 zdarma, protože dostat dnes něco zadarmo je přeci skvělé ne? Ovšem pokud koupíte 2 produkty se slevou 50% nebo 1+ 1 zdarma je úplně stejné.
4) Kup 3 a nejlevnější zdarma
Tato akce má nalákat a donutit zákazníka aby utratil více než původně myslel. Například zákazník potřebuje nové boty na běhání. Zajde do obchodu kde uvidí akci „Kup 3 a nejlevnější zdarma“. Akce je stejná jako výše popsaná ale zde je ještě důležité pro získání nakoupit jeden produkt, v našem případě tedy obuv. Zde už přichází na zákazníkovi jestli je skutečně ochoten zakoupit druhý pár bot, vynaložit tak větší částku k útratě ale za to obdržet 3 pár bot které si vybere zadarmo.
Akce to určitě není špatná a donutit zákazníka aby více utratil, o to přeci jde ne?
5) Výhodně na splátky
Bohužel ne každý si může dnes dovolit nakoupit do domácnosti nový monitor, pračku, sedací soupravu nebo vybavit si byt z vlastní kapsy a vše zaplatit na místě. Pokud opravdu něco chceme nebo potřebujeme, přijde na řadu výhodná splátka.
Ohledně splátek už toho bylo napsáno a každý si dokáže udělat obrázek o společnostech které pujčí peníze bez ručitele do 15 minut.
Nad splátkou se opravdu dá uvažovat po důkladném spočítání nebo případně o splátce kterou nepřeplatíte ani o jednu korunu.
6) Kup dnes a plať až příští rok
Často se také objevují akce kdy produkt, zboží obdržíte už dnes, dnes si vše můžete odvézt a splácet nebo zaplatit celou částku můžete až příští rok. Pokud nad touto větou neuvažujeme, zní to opravdu krásně. Ovšem pokud je nám tato akce nabídnuta už 30. Listopadu tak měsíc uteče jako voda a přichází nový rok kdy je nutné platit. A po Vánocích to nebývá zrovna dobrá zpráva.
Článek měl ukázat jak více prodávat pro podnikatele, ale zároveň upozornit nepozorné zákazníky na SLEVY, NESLEVY.